torsdag 27. desember 2012

Diverse jule-krea-prosjekter!

I forbindelse med julen, som vi for 1. gang feiret hjemme hos oss selv, så fikk jeg da (såvidt) tid til litt 
krea sysler også. Litt gaver, litt pynt til hjemmet og en vertinnegave ble det til.

 Dukkesengetøy til Albas dukker. Dette er mitt første lappe-prosjekt, og dette var virkelig morsomt å lage, synes jeg! Lappene jeg har brukt måler 10x10 cm, og dynetrekket har fått lilla glidelås i bunn, siden Alba synes det er stas å lyne glidelåser opp og igjen, samt at man kan skifte innmaten (dynen) ut, og variere tykkelsen. Tykke, neon-grønne pyntesømmer gir det lille ekstra, synes jeg :0) Alba fikk pink dukkevogn til jul sammen med dette, og ELSKER å putte dukken(e) sine, og trille tur ♥

 Enkel julestrømpe, sydd i en fei lillejulaften. Vi oppdaget litt for sent at vi kun fant Pelles julestrømpe fra i fjor! Denne er foret med platevatt og rødt/hvitt småternet retro stoff. Også neon-grønne pyntesømmer her 
(Ja, jeg elsker fremdeles neon!) 

Vi bakte pepperkaker noen dager før jul, og jeg fikk laget hjerter i forskjellige størrelser, som har fått neon-pink snor og perler på. Disse har jeg brukt både som "uro" i vinduet og som juletrepynt. Deilig enkelt prosjekt! ...og så dufter det så deilig av pepperkaker når vi kommer inn i huset ;)

 Disse FLOTTE sakene er en gave til meg fra snille Helene med bloggen Når genbrug bliver guld, i forbindelse med vårt lille *blogghyggetreff* hos *Mette*! 2 søte Colani elefant-nøkkelringer, Erik Kold boks OG den flotteste origami-sløyfen som hun selv har laget! Jeg får veldig lyst til å kaste med ut i papirbrette-kunst, når jeg ser alt hun tryller frem av enkle stykker papir! Hvis du også har lyst til å prøve deg på en sånn fin sløyfe, så sjekk ut denne linken på Helenes blogg *her* : )

 Denne sminkevesken laget jeg i forigårs, og det var en vertinnegave til min svigermor, som hun fikk da vi var på familiemiddag der 2. juledag, og er laget i tråd med *denne vakre gaven* som jeg selv fikk av søte Lene med bloggen *Filihunkat*, tidligere i år. Korall-hjertene laget jeg med tanke på julepynt, men jeg kom aldri lenger enn til å lage dem, så de må heller bli brukt som små-gaver i tiden fremover ;-)

I dag står det hjemme-kos på programmet. Pelle er fremdeles syk med feber, og da tar vi det med ro her og finner på noe hyggelig! Kanskje blir det tid til litt sying i løpet av dagen, og da skal jeg igang med litt hengepartier (unnskyld, dere som venter)! Julen tar sin tid, og det er jeg sikker på at dere forstår ♥

Ønsker deg en fin-fin dag!

Klem fra Marthe   
 


12 kommentarer:

  1. Rigtig god bedring med Pelle : ) og sikke en masse fine sager du har lavet - er specielt vild med dukke-sengetøjet som er virkelig virkelig fint. Skønne farver : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusind tak, Liv! Pelle er stadigvæk syg, hoster "som en mand", stakkels. Men han er heldigvis bedre af feberen! : )

      Dejligt du kan lide hvad der blev lavet inden jul! Heldigvis er Alba også vild med dukke-sengetøjet, og leger med det flere gange om dagen. Så er projektet vellykket ;0)

      Ønsker dig en rigtig fine dage her i mellem-julen!

      Knus fra Marthe

      Slett
  2. Sikke skønne sager - Jeg er helt vild med dukkesengetøjet - Min Alba har fået en lillebitte dukkevogn i julegave af sine farmor, så den skal jeg have lavet sengetøj til... Det er så hyggeligt sådan noget :0)

    God bedring derhjemme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusind tak, søde Karen Elisabeth! Ja, det var virkeligt et hyggeligt projekt, dukkesengetøjet :) Super også at man kan bruge de lidt mindre stykker stof, så når tiden er til det, bliver det helt sikkert til flere tæpper og andet i patchwork ;-)

      Hav det rigtig godt her i mellem-julen :)

      Knus fra Marthe

      Slett
  3. Så mykje fint du har laga! Sengesettet var kjempesøtt, og det var nok stas å få vogn, ja:)
    God idé med pepperkakepynt på treet!
    Fortsatt God Jul, og håpar alle snart er friske og raske igjen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselig hilsen, Sonja! Ja, dukkevognen var et hit, og står parkert ved siden av sengen hennes om natten : ) Pelle er på bedringens vei, takk for omtanken :0)

      Pepperkakene pynter fint, og er et deilig lett prosjekt i en travel førjulstid ;)

      Ønsker deg fortsatt fine romjuls-dager!

      Klem fra Marthe

      Slett
  4. Heisan Marthe
    Jeg synes du rakk MYE! Så flotte ting du har sydd, koselig med dukke-sengetøy også. Her har vi alle fri i romjula og koser oss.Fine romjulsdager til deg og dine!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, kjære Kaspara. Det ble jo til litt, men ikke så mye som man kunne håpe på å få tid til. Alltid mange prosjekter i hodet, det vet du nok alt om :0)

      Lappe-prosjektet var veldig gøy, så det blir det nok laget mer av i tiden fremover! Alle de fine stoffene jeg fikk av deg er så vakre, og blir nok innlemmet i enten tepper eller toalettveske-produksjon i løpet av 2013 ;-)

      Deilig å høre at dere nyter romjulen, også. Det er virkelig en koselig tid, med tid til familie og hygge. Kos dere videre i romjulen!

      Klem fra Marthe

      Slett
  5. Helt fantastisk fint det dukkesengetøj! Det er så sjovt at sy lappeprojekter, synes jeg - og meget vanedannende :)

    Godt nytår herfra!

    Kh. Mirjam

    SvarSlett
    Svar
    1. Kære Mirjam Theresa
      Skønt at du kan lide det :) Ja, jeg kunne allerede da jeg startede at sy de fine lapper, mærke at det her var rigtigt sjovt, så det vil jeg da bestæmt gøre igen ;)

      Du ønskes ligeledes et rigtig godt nyt år i NZ!

      Knus fra Marthe

      Slett
  6. Hej Marthe. Hvor er det bare nogle flotte ting. Sløjfen er helt speciel og sengetøjet til dukken kunne jeg også godt putte i ; )
    Kh Anja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anja
      Hi, hi, ja, jeg var også fristet til at lave et tæppe der var lidt større, end det her... Meeen, det skulle jo blive en gave, så med lidt begrenset med tid her inden jul, blev det til det her lille, i denne omgang :) Men, et rigtigt sjovt projekt, som nok bliver gentaget snart :0)

      Dejlig aften videre til dig!

      Knus fra Marthe

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...